الأحد، 19 نوفمبر 2017 10:50 ص
قناة اليوم السابع المصورة

بالفيديو..الفرعون الأخير 80 عام ويحافظ على لياقته وتدريبات كمال الأجسام وأول بطولة كانت سنة 63

كتب:أسامة طلعت| 11/11/2017 2:46:05 PM

صبحى عبد العال محمد ليسانس حقوق وليسانس أداب حصلت على بطولة القاهرة وبطولة الجامعات فى المصارعة وكمال الأجسام ورفع الأثقال عام 63 وكان يعمل مدير عام الضرائب العقارية بالجيزة،  بهذه الحياة الحافلة بداء الكابتن صبحى رواية تفاصيل حياته والتى وصل للفصل الثمانون منها وهو يتجول بين صالات الحديد للتدريب المتواصل والحفاظ على لياقته.

ثلاث شهور تفصله عن عامه الثمانون وهو ما يعتبره البعض أرذل العمر حيث يعتبر الإنسان عبئ على كاهل البعض فى هذا الوقت حيث لا يستطيع تحمل مسئولية نفسه إلا بصعوبة هذا ما أثبت صبحى عبد العال أنه من الممكن أن يتغير بالرياضة فهو يسكن بالدور السابع ولم يشكو يوماً من صعود السلم.

يؤكد الكابتن صبحى:أنا نتاج أم كويسة كان عندى زمان جيم صغير فوق الروف فى البيت وكان معايا أصحابى يجو يتمرنوا معايا فكان لما مايجوش كانت أمى هى اللى تحملنى الحديد وتشجعنى وتوجهنى وتخوفنى من القعدة على القهوة وعشان كدة عمرى ما قعدت على القهوة ولا شربت سيجارة ولا أى من الأشياء التى يتناولها الشباب هذه الأيام.

يضيف عبد العال أن الرياضة ماينفعش أسيبها كنت وأنا فى الضرائب بلف مصر كلها وأول ما أروح مكان أدور على الصالة الرياضية عشان ما وقفش رياضة لحد ما إستقريت فى الجيزة وطلعت على المعاش فإستمريت فى نادى الشمس من 40 سنة وأنا أصلاً بمارس الرياضة وأنا عمرى 8 سنوات.

يستكمل عبد العال حديثه عن الرياضة قائلاً: أكثر ما اكرهه هو توجه الشباب الذى يحاول لعب الرياضة للمنشطات التى تضخم العضلات لهذا أشعر أن بطولات كمال الأجسام هذه الأيام بلا طعم حيث كانت الرياضة تعتمد على جمال العضلة وليس ضخامتها وكان الجسم جميل والعضلات متناسقة لكن دلوقتى لأن الشباب مستعجل بياخدوا حاجات بتهدم الجسم وتدمر الصحة وتسبب الفشل الكلوى وغيرها من الأمراض.

كشف الكابتن صبحى عن مشاركته فى التمثيل فى فيلم الفيلم  الإيطالى «ابن سبارتاكوس» عام 1962 مع الفنان العالمي ستيف رييفز وتقاضى 50 جنيه عن اليوم وهو ما يعتبر ثروة وقتها ، وقد تم تمثيل الفيلم بمنطقة الأهرامات وظهر فيه بعض النجوم المصريين كضيوف شرف مثل أحمد رمزى ويوسف شاهين.

كما أوضح أن الموت بيد الله لكن إحنا لازم نعمل اللى علينا يعنى ما نشربش مخدرات ولا ناخد هرمونات عشان صحتنا يعنى أنا كنت ساكن فى الدور الخامس زمان كنت بطلع السلم 6 مرات فى اليوم عشان بنزل أجيب حاجة أو كدة كان عندى 20 سنة ودلوقتى ساكن فى الدور السابع وعمرى ما اشتكيت من السلم.

اسرتى تتكون من 3 بنات ورجل وكانت زوجتى سباحة وبتحب الرياضة برضه لكن بعد ما أصبح عندنا أولاد بطلت وقعدت فى البيت وربنا يديها الصحة .

يومى العادى أيام الشغل كنت بروح الشغل وبعد ما أرجع انزل على الصالة الرياضية أتمرن لكن بعد ما طلعت على المعاش ماحولتش أشتغل وقولت أراعى صحتى بقيت حياتى كلها فى الصلات الرياضية وإذا بعدت عن الرياضة أموت .

وبنصح الشباب يبعدو عن العادات الوحشة ويخلوا أكلهم صحى وياكلوا فاكهة كتير زى محمد على كلاى أنا خدت منه حبه للفكهة عشان كدة أنا فى أوضة نومى تلاجة فيها فاكهة ولازم كل واحد يعمل كدة ويبعدوا عن شرب المياه مع الأكل ويعملوا اللى عليهم والأعمار بيد الله .

 

.لمزيد من الفيديوهات الغريبة زوروا موقعنا على اليوتيوب

https://www.youtube.com/user/MubasherYoum7/videos

 





لا توجد تعليقات على الخبر

اضف تعليق